Still sick


Vår ai (hemhjälp) är för söt. Hon var här igår och städade och såg att jag är sjuk. Så idag kom hon förbi fast det inte är hennes jobb-dag hos oss med massa frukt. Bland annat jordgubbar. Jag förstår inte riktigt vad hon säger men jag tror att poängen var att jag skulle äta massa frukt nu när jag är sjuk. Gulligt!




Jösses en sådan influensa jag åkt på. Idag, tredje dagen in vaknade jag med 39,2 graders feber, inget kul alls kan jag meddela. Till på köpet har jag en mycket ihållande hosta så fick inte många timmars sammanhängande sömn i natt. Nä, just precis nu är lifeinshanghai så där halvkul.


Idag har jag dock varit hos doktorn och fått antibiotika så nu borde det inte vara så många sjukdagar kvar. Mår faktiskt redan lite bättre (fast kan också bero på panodilen jag fått i mig). Jag måste säga att att den sjukvård vi har tillgång till här i Shanghai är riktigt bra. Vi går till ett internationellt privat sjukhus, Parkway Health. All deras personal pratar engelska och de flesta läkarna kommer från något västerländsk land, dagens doktor Miller kom från Australien. Otroligt skönt att kunna ringa och besöka en läkare utan att behöva oroa sig för att inte bli förstådd. Jag uppskattar också att de praktiserar västerländsk medicin, jag är lite skeptisk till den kinesiska. Om jag gått till ett kinesiskt sjukhus hade de gett mig dropp, här ger de nämligen dropp för minsta lilla förkylning. Som sagt, jag är lite skeptisk och känner mig mycket tryggare med antibiotika från Tyskland.


Billigt är det dock inte att besöka västerländska sjukhus i Shanghai, 932 kr fick jag betala för dagens besök. Visst har vi försäkring via IKEA men måste betala 10 000 kr/år själva innan försäkringen kickar in. Att vara utlandssvensk innebär onekligen en hel del extrakostnader.




Kärlek
Sara




Kommentarer
Postat av: Lollo

vilken mysig ayi ni har!! våran suckar bara när hon städar och städar inte riktigt...hoppas du blir friskus snart!

2011-01-18 @ 10:34:39
URL: http://shanghaiflickan.blogg.se/
Postat av: Anette

Krya på dig och Du! Ingen träning nästa vecka! Du måste bli helt 100% frisk innan!

2011-01-18 @ 16:16:40
Postat av: Anna

Krya på dig, Sara!

Kramar från en annan sjukling...

2011-01-18 @ 22:43:00
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: Caroline

Kryyya på dig snäckan! Hoppas att du tillfrisknar snart. Det är mycket skit som går nu, vet många som är sjuka. Jag är själv inte helt 100. Stor krya-på-dig-kram!

2011-01-19 @ 00:28:59
URL: http://carolinedahl830514.wordpress.com
Postat av: sara

Tack så mycket sötisar!!!

2011-01-19 @ 10:57:37
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0