Shanghai - Sigtuna 6kr!


Sigtuna, Shanghai, Sigtuna, Shanghai, Sigtuna, Shanghai. Svårt att se skillnad




Vad säger du, visst hade det lika gärna kunnat vara Sverige?




Nu kan alla Shanghaineser ta bröloppsfoto vid Mälaren, inte illa!



Vad duktiga ni var på att gissa plats vänner! Rätt svar är som många av er nämnde Mälaren! Meilan=Mälaren, solklart eller hur! Ni som nämnde Sigtuna var inte helt ute och reste ni heller även om just Metro-stoppet syftar på Mälaren. Hur kommer detta sig då? Hur tusan hamnade Mälaren i Shanghai?!


I Shanghais förorter finns 9 nybyggda områden som är inspirerade av västerländska städer, Sigtuna råkar vara en av dem. Man har helt enkelt använt Sigtuna som inspiration för att bygga 1,2 kvadratkm förort. Andra länger som fått agera modell till Shanghais nya förorter är Tyskland, Holland, USA, Spanien och Australien. Just i Sigtuna har man förutom Sverigeinspirerade byggnader även byggt en sjö som man döpt till... just det, Mälaren.


Vi var som sagt var där i söndags för att ta en närmare titt och jag måste faktiskt säga att jag tycker att de gjort ett bra jobb. Stadsdelen har mycket tydliga Sverige-tendenser och jag kunde till och med se hus som påminde mig om det hus jag själv växte upp i. Även om mitt barndomshus står i Malmö, inte Sigtuna. Förutom att spatsera runt bland husen så finns det en och annan butik att besöka i Shanghais Sigtuna. Här var dock likheten slående med svenska småstäder, folktomt och dåligt utbud. Varmare dagar kan det säkert vara jättemysigt att ta med en picknick och slå sig ner vid Lake Meilan. Bäst med besöket var de kineser som stod och ropade "welcome to Meilan" när vi gick av metron. Vem hade trott att det kunde hända i Shanghai?!


Till Sigtuna kommer du enklast med Metrolinje 7, åk till ändhållplatsen Meilan. Det koster 6kr från centrum och tar ca 45 min.



Kärlek
Sara






Kommentarer
Postat av: Charlotte

Ja jösses det ser verkligen ut som om det vore i Sverige! Kineser är världens bästa copy cats.

2011-01-20 @ 14:45:51
Postat av: sara ♥

Ja eller hur! Varldsmastare i copy!

2011-01-21 @ 06:01:38
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Har läst om det där! Kul att se bilder!

2011-01-21 @ 22:17:54
URL: http://www.freedomtravel.se

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0