Vad sa du?


Underteckad in action, dvs pratandes på kinesiska!



Jag har fått flera frågor hur det funkar med språket på mitt jobb. Jobbar jag på kinesiska?! Önskar att jag hade kunnat svara "ja" på den frågan men sanningen är att min kinesiska inte sträcker sig så mycket längre än att jag kan gå och handla. Så "nej" jag jobbar inte på kinesiska.

 

 

På IKEA så är det officiella arbets-språket engelska och 80% av mina arbetsuppgifter löser jag på engelska, resten på svenska. Jobbar ju faktiskt på ett svenskt bolag och samarbetar mycket med kontoret i Älmhult, därav svenskan :-). Mitt intryck är att i Shanghais business-värld används engelskan mycket flitigare än i Sverige. Så länge man håller sig inom den internationella svären så kommer man långt på engelska. De kineser som är så pass utbildade att de har ett office-jobb kan engelska, speciellt de med lite högre positioner. Sedan är det så klart en klar fördel om man kan kinesiska, men ofta inget måste för att lyckas kamma hem ett jobb i Shanghai.

 

 

Däremot är jag inte riktigt en i gänget socialt och det har nog mycket att göra med att jag inte kan språket. Luncher, paus-snack etc sker på kinesiska. Nu har jag ju några västerländska kollegor så jag umgås med dem, annars hade det nog blivit lite ensam. Nu är jag så van vid att alla pratar kinesiska runt omkring mig att jag inte reagerar på det längre, jag känner mig absolut inte utanför. Men visst, lika kul som jag hade på mitt förra jobb Anoto har jag inte här.

 

 

Undrar du något annat om hur det är att jobba i Shanghai?

 

 

 

Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Anna

Var det svårt att få arbetstillstånd? Betalar IKEA språkkurs, om du hade velat gå en sån?

2011-02-28 @ 17:55:31
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: Alexia

Är det många svenskar som jobbar på IKEA?

Hur är arbetsmiljön? Är alla trevliga från början eller är de lite stela och "mjukas upp" när tiden går?

2011-02-28 @ 21:18:39
URL: http://youngmarketer.blogg.se/
Postat av: Alexia

Är det många svenskar som jobbar på IKEA? Hur är arbetsmiljön? Är de trevliga från början eller är de stela och "mjukas upp" när tiden går?

2011-02-28 @ 21:22:02
URL: http://youngmarketer.blogg.se/
Postat av: RESESNACK

Det är ju skönt att inte allt är på kinesiska i alla fall så att man verkligen hade behövt lära sig det direkt!

2011-02-28 @ 22:15:02
URL: http://res.se/blogg/resesnack/
Postat av: sara ♥

Tack för era spännande frågor Anna och Alexia, jag återkommer till dem!



Resesnack, ja det är skönt! tar nog några år att lära sig så pass bra kinesiska att man kan jobba på språket

2011-03-01 @ 03:38:03
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Ellen

Hej!

Jag hittade precis din blogg, den verkar jätteintressant!! Jag går på gymnasiet och drömmer om att bo i Kina några år för att arbeta inom speldesign och grafik, eftersom det är en väldigt stor marknad där nere. Jag undrar, hur lyckades du få arbete i Kina? Var det väldigt bökigt att få anställning och ens att söka jobb där nere? Och gick det enkelt att flytta och bo in sig trots den annorlunda politiken?

Tack så mycket!!

2012-03-01 @ 20:07:00

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0