Trapped

Just nu är mina blommor trapped i vår fågelbur som fått flytta in från balkongen. Fint tycker jag, annars är jag inte så förtjust i temat inburad alls… Jag upplever det dock som att mina kollegor till viss mån är det, inburade alltså.

 

 

 

Vänner, det där med kärlek är en fråga som aldrig slutar att intressera mig. För är det inte det livet går ut på, kärlek?!

 

 

Jag har en kollega som snart ska lämna företaget, hennes anledning har verkligen gjort intryck hos mig. Hon ska sluta för att hon ska flytta tillbaka till sin hemby, hem till sina föräldrar. Hennes pappa tycker nämligen att det är dax för henne att hitta en man och i hans ögon duger det inte med en Shanhaines. Nej, min kollega ska gifta sig med någon från hembyn så är det bara. Pappan har sådan makt över min kollegas kärleksliv att hon faktiskt säger upp sig från jobbet, flyttar från sin lägenhet och lämnar sina vänner för att flytta hem igen, till barndomshemmet. När jag frågar henne vad hon tycker är hennes svar "bra, då slipper jag laga mat själv".

 

 

Jag har så svårt att relatera eller ens ha förståelse för denna delen av den kinesiska kulturen. Tvångsgifte är det absolut inte tal om men föräldrarna har ändå ett så stort inflytande över sina barns liv, karriär och kärleksliv… Var finns den egna viljan? Men så är ju jag svensk och uppfostrad till individualist. Gud nåde den som försöker lägga sig i mitt liv! Jag måste erkänna (även om det sitter långt inne) att jag ibland tjänat på att följa mina föräldrars råd. Men ändå att tvingas säga upp sig från jobbet och flytta hem för att hitta en man som kan godkännas av pappan. Nej, det kan kan inte förstå!

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Martina

Vist är det svårt att förstå, men det är spännande att se och uppleva dessa skillander! Det får än att tänka och reflektera... kram

2011-02-06 @ 10:56:20
URL: http://destinationshanghai.blogg.se/
Postat av: sara ♥

Ja, verkligen. bra att påminnas att det är många saker inte alla tar för givet. KRAM

2011-02-07 @ 08:44:33
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0