Att bo på compound


Pics från innergården på vårt compound som består av 3 riktigt höga höghus (28 våningar) och ett lite lägre.




Sedan jag flyttade till Shanghai så har jag introdocerats till ett nytt boende-alternativ, att bo på compound. De flesta expats i Shanghai bor just i compund, det vill säga inhägnade bostadsområden. Det kan antingen vara hela villaområden, då ofta i utkanten av staden eller lägenhetskomplex med ett mer centralt läge. Vi bor i det sistnämnda, ett lägenhets-compound i centrala Shanghai.

 

 

Att bo på compound är ofta en väldigt bekväm lösning. Coumpounden i Shanghai har reception, maintenance, gym, pool, tvättservice… Service helt enkelt. Bara i vårt compound passerar jag minst fyra dörrvakter innan jag står i hissen. Varje morgon får jag hjälp med att vinka fram en taxi till dörren, jag behöver inte ens öppna taxidörren själv. Lyxigt eller hur?! Bäst med att bo på compound är enligt mig möjligheten till snabb hjälp och att vi har ett stort gym, pool och bastu i huset. Livet blir så mycket enklare! Det kan dock vara en smula opersonligt att bo på compound. Vårt första år i Shanghai bodde vi i ett compound som var mer som ett hotell, med möbler städning etc. Det blev enligt oss trist i längden och vi trivs mycket bättre i vårt nuvarande compound. Här flyttade vi in i en tom lägenhet som vi fått fylla på egen hand.

 

 

Att bo på compound är ofta en väldigt dyr lösning, så även för oss. Anledning till att vi valt att bo på compound är att vi är utskickade med en bostadsbudjet vilket är det vanligaste bland oss expats. Vi får helt enkelt en satt summa att spendera på boende och använder vi inte upp hela summar tar företaget resten. På IKEA är summan satt efter antal personer i familjen, vanligare är att den är beroende av tjänst.  Jag kan verkligen rekommendera dig att bo på compound, förutsatt att ditt företag betalar hyran då :-).

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Anna

Vad kostar det att bo där ni bor? Kul att jämföra boendepriser världen över.

2011-02-22 @ 21:11:41
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: RESESNACK

Det låter ganska intressant faktiskt! Kan tänka mig att det kostar en slant men om företaget betalar så :)

2011-02-22 @ 22:45:41
URL: http://res.se/blogg/resesnack/
Postat av: Linda - Mitt liv i Grekland

Lyxigt!! Härligt med pool och gym, då finns det inga undanflykter att inte träna! ;)

2011-02-23 @ 13:31:18
URL: http://dotlc.blogg.se/
Postat av: sara

Anna, jag har skrivit om bostadspriser i Shanghai här: http://lifeinshanghai.blogg.se/2011/january/hur-mycket-kostar-det.html



Lunda, nä det är lite det som är grejen. svårt att säga att man inte orkar/hinner gå och träna :-)

2011-02-24 @ 01:21:18
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0