Le Kitchen


Ett kök i Shanghai. Vårt kök.





Mickes bästa vän i köket, espressomaskinen. Jag uppskattar en latte då och då.








bjuder jag nu hem er till köket på 21a våningen. Lite shiny och lite väl långsmalt men annars är vi nöjda. Vårt kök har två attribut som inte är helt lätta att finna i Kina, ett fönster och en ugn. Vårt gamla kök hade en ugn men inget fönster.



I svenska hem kallas köket för hemmets hjärta. I kinesiska hem trycker man in köket i ett hörn och låter ain (hemhjälpen) hålla till där. Så vi är tacksamma för vårt köksfönster. Att det vanligtvis inte finns någon ugn i kinesiska kök är logiskt, i kinesisk matlagning används helt enkel ingen ugn. Jag behöver en ugn för att rosta mina rotfrukter, oxå för kladdkakans skull :-).




Kärlek
Sara


 


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0