Inte så lätt

Denna bild togs för ganska exakt ett år sedan, på tjejerna som startade ladies nights. Snart är det bara jag kvar, en efter en kommer "mina tjejer" att flytta hem.






Det är inte alltid så lätt med vänner när man bor i Shanghai. Man har lämnat alla sina Sverige-vänner hemma och efter 1,5 år på andra sidan jorden så glöms man bort. Inte av alla, men av förvånandsvärt många. Istället får man nya Shanghai-vänner. Vi har funnit många fina Shanghai-vänner. Det börjar dock så sakta gå upp för mig att alla vi känner här kommer och går. I Sverige var det vi som lämnade, här är det andra som lämnar oss. Bland expats finns det en magisk 2 års gräns, många är utskickade på just 2 års kontrakt. Andra, som vi, stannar längre. Då blir man lämnad.


 

För oss började det i somras när Nina och Gustav stack hem. Då blev det helt plötsligt väldigt tomt. Därför skrämmer det mig väldigt att innan året är slut kommer Zuzana, Filip, Ellinor, Jenny och Per att lämna staden för nya äventyr. Då kommer det att bli vansinnigt tomt. Klump i halsen tomt. Det blir till att finna nya vänner, att hänga på mingel-event igen och börja vänskaps-dejta. Innan jag själv flyttat hem kommer jag garanterat att vara mästare i "friends-hunting".

 



 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Anette

Vi här på Anoto glömmer dig inte!!

Jag behövde bara flytta från Stockholm till Skåne för att bli "bortglömd". Så är det nog här i livet tyvärr. Jag brukar bjuda in mig till mina Stockholmskompisar när jag skall dit, det är mycket lättare än att bjuda in sig till de Skånekompisar som jag tycker har glömt bort mig. På dem här kan man behöva tjata i månader/år för att få komma dit, när jag är i Stockholm är det lätt - "Hej, jag kommer nu ska vi ses?" Då brukar det bli av på något vis. Folk tar sig mera tid när man är på besök. Antar att du kände detsamma i somras när ni var här.

2010-10-27 @ 13:47:53
Postat av: Lyxhustru

Förstår att det kommer kännas väldigt tomt... men det dyker kanske upp nya svenskar på 2-års kontrakt. Hur länga ska ni stanna?

/Lindah

2010-10-27 @ 14:03:21
URL: http://www.lyxhustru-sydafrika.blogspot.com
Postat av: Helena

Hej, det låter väldigt sorgligt men som man säger... riktiga vänner förlorar man aldrig även om man flyttar till andra sidan jordklotet, men jag förstår dig mycket väl. Jag arbetade flera år som reseledare och där blev det liknande känsla, man levde och arbetade ihop och man valde vissa man umgicks mer med, efter varje säsong var det nya destinationer för flera av oss, och det var inte lätt att hålla kontakten. Detta var några år sedan jag var reseledare och tyvärr är det inte många kvar man har kontakt med idag.

Här hemma har jag många goa vänner, och jag hoppas bara för att jag flyttar till Shanghai i januari att de inte sviker mig, och lika så tvärtom. Det blir inte lätt, kommer säkert att kännas lite ensamt i Kina men jag hoppas att jag lär känna flera härliga människor i Shanghai.

Vill säga att du har en intressant blogg, jag följer den dagligen. / Helena

2010-10-28 @ 18:33:42
Postat av: sara ♥

Tack Anette :-), jag glömmer inte er heller! Visst är de så att folk kommer och går och att det egentligen inte spelar så stor roll om man flyttar långt eller "bara" byter stad.



Lindah, ja det kommer ju nytt fplk hit som vi får leta upp :-). vi vet inte riktigt hur länge vi kommer att stanna. max 3,5 år till, då går Mickes kontrakt ut.



Helena, va KUL att du hittat hit! ännu roligare att du ska till Shanghai. du kommer säkert träffa massa nytt folk här. men visst, några vänner hemifrån kommer säkert att droppa av.

2010-10-29 @ 04:48:22
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Nina

Sara, min fina vän. Sen flyttar man hem till Sverige. Lämnar alla goda underbara vänner i Shanghai och kommer hem till ett Stockholm som man knappt känner igen och där i alla fall jag (efter att ha bott där 1,5 år av de senaste 10) har släkt men mycket sparsamt med vänner kvar. Tänker på dig och på de andra jätte ,jätteofta. Vet att jag inte är bäst på att höra av mig, men jag saknar er alla hela tiden.



KRAM

2010-11-15 @ 13:14:14

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0