Den lille havefrun på äventyr


Den lille Havefrun i Köpenhamn sitter oftast på en sten i Öresund



Just nu är hon dock utlånad till Danska Paviljongen i Shanghai



I Köpenhamn kan du fortfarande se henne, fast på film.






Jag tror att de flesta svenskar (eller i alla fall de svenskar som är lyckliga nog att få kalla sig skåningar) vet att Köpenhamns stora turistattraktion, Den lille havefrun är utlånad till expot i Shanghai. Jag tror inte att HC Andersen hade en tanke på att hans lille havefru skulle få vara med om så stora äventyr! Men nu sitter hon mitt i den danska paviljongen och njuter av uppmärksamheten.

 

 

Jag har funderat mycket över vad de stackars turister som åker till Köpenhamn får trösta sig med nu när en av huvudattraktionerna är utlånad. Jag har trott att hon ersatts av en billigare kopia, men icke. Jag har några kollegor som var i Köpenhamn förra veckan och de begav sig såklart till den lille havefruns hem för att kolla läget. På hennes plats står en TV skärm som filmar den lille havefrun på plats i Shanghai, kul ide Danmark!

 

 

 

By the way, jag hittade en miniatyr av den lille havefrun i en inredningsbutik i Shanghai. Ganska otippat om man frågar mig!

 

 

 

Kärlek

Sara

 


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0