Gong xi fa cai!

Festen är över för detta året. Foto lånat från Jenny.

 

 

De kinesiska nyåret är nu över för detta året. I söndags firades det för sista gången detta året, som vanligt med smällare och fyrverkerier. Det har nu smällts och puffats i över två veckor och jag ser fram emot "tysta" dagar. Emellanåt har det låtit som att vi befunnits oss mitt i en krigszon…

 

 

Generellt så tycker jag att det kinesiska nyåret verkar vara en mysig helgdag med fokus på familj och mat, inte alls olik våran jul. De har bytt presenter (pengar), ätit tills de storknat och besökt alla familjemedlemmar. En stor skilland är dock alla traditioner som är kopplade till rikedom. De smäller smällare för att välkomna rika andar, de äter dumplings för att de liknar pengar och de önskar varandra rikedom. Det är även poppis att äta fisk under nyåret då ordet för fisk, "Yu" är samma ord som "överföld". Jag uppfattar kineserna som ett folkslag som är otroligt pengafixerade och lycka jämnförs ofta med att vara rik. En livssyn som enligt mig tydligt speglas i det kinesiska nyåret. För att avsluta detta års nyårsfirande önskar jag er en av de vanligaste nyårshälningarna:

 

Gong xi fa cai! (Grattis, få pengar)

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0