Den Kinesiska Muren, 长城



Den Kinesiska muren består egentligen av många mindre murar som länkats samman. Syftet var från början att använda muren som försvar men muren har egentligen aldrig uppfyllt sitt syfte. Istället har den använts för att sprida information genom att skicka röksignaler tillbaka till staden.

 




Idag ligger största deleln av den Kinesiska muren i ruiner. Många delar har plundrats av bönder och på ett ställe har ett företag till och med byggt en väg rakt igenom muren (något de blev kraftigt bötfällda för). Många delar av muren runt Beijing har rustats upp för att kunna ta emot den strida ström av turister som besöker underverket varje år.

 



Jag kan verkligen rekommendera dig att besöka den kinesiska muren. Den 5000 km långa muren ringlar sig fram genom en mäktigt bergslandskap och vyerna är sagolika. Muren är tidvis mycket brant så som pricket över i:et kan du mixa en magisk naturupplevelse, en förundran över vad männsikan åstakommit med en tuff fysisk utmaning. Perfekt semesternöje.

 

 

 

 

Igår besteg Nina och jag den kinesiska muren. Bästa upplevelsen under våran korta Beijing-visit. När du åker till muren finns det många olika platser att besöka och det går att välja ganska bra efter intresse och förmåga. Min bloggkollega Krister besriver dem mycket bra här. Då vi inte hade överdrivet mycket tid gjorde vi en kompromiss mellan kommers och äventyr och åkte till ett "halv-turistigt" ställe. Jag ska erkänna att jag först blev lite nervös då vi på parkeringsplatsen möttes av turistbussar och gapiga soverni-försäljare. Men väl uppe på muren kändes det inte alls trångt och på de brantaste och mest kämpigaste bitarna var det riktigt fridfullt.

 

 

Dock går det inte alls att jämnföra med mitt första besök på muren för 1,5 år sedan. Fråga mig inte var vi hamnade för jag har faktiskt ingen aning men den gången var vi helt ensamma på muren. Då betalade vi 5 kr till en liten man på en sten. Nu betalade vi 45 kr i den smått hysteriska biljettluckan. För 1,5 år sedan fick klättra upp för en rostig järnstege och in genom en glugg för att komma upp på muren, nu kunde vi valt att åka linbana upp (vilket vi så klart inte gjorde). Men som sagt, väl uppe på muren bjöd Kinas kanske största turistattraktion på en sagolik upplevelse både igår och för 1,5 år sedan. Den Kinesiska muren är breathtaking och att få vandra på den är något jag verkligen önskar att du får uppleva!

 

 

 

Kärlek

Sara



Kommentarer
Postat av: Malin

Varenda inlägg du skriver gör mig salig! Tänk att få uppleva allt det du gör! Tänk så fantastiskt och så mkt du kan berätta för dina och Mickes älskungar sen. Jag är avundsjuk men på ett bra sätt, nöjd med mitt liv men glad för ditt ;)

2010-06-29 @ 23:47:57
URL: http://fnulanbulan.blogg.se/
Postat av: Krister

Är det Mutianyu ni besökte? Jag tycker det ser ut som det, men inte helt lätt att gissa.



Tack för länken. ;-)

2010-06-30 @ 08:29:34
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/
Postat av: Cindy

Waaah -- verkligen något man vill se. :) .. eller måste se. haha

2010-06-30 @ 08:45:37
URL: http://cindystenberg.blogg.se/
Postat av: Lollo

Nästa gång jag är i Kina måste det bli muren.

2010-10-16 @ 12:12:24
URL: http://www.frisorutbildningar.com/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0