11 Shanghai-tips!


Shanghai från 101a våningen





Titt som tätt trillar det in små mail med frågor från mina läsare, lycka för en hobbybloggare som jag! Det senaste mailet kom från Johanna som reser till Shanghai om två veckor, hon skriver "Jag skulle vilja ha tips om ställen där man inte tappar bort sig lätt, men shoppar billigt, äter gott och med fina miljöer". Well Johanna here we go! Här kommer 11 Shanghai-tips med fina miljöer!

 

 





♥ Ha alltid med adressen till ditt hotell på kinesiska. På så vis är du bara en taxiresa bort om du skulle komma bort.

 

♥ Besök Expot! 

 

♥ Prommenera i French Concession. Donghu lu, Anfu lu och Julu lu är tre favvogator som har ett enormt utbud på både shopping och mat. Xinle lu (nära Shanxi lu) är min favvogata för shopping.

 

♥ Åk upp I "the bottle opner", Shanghais högsta skyskrapa. Här kommer du så högt som till våning 101 och kan spatsera på glasgolv. Efteråt kan du skryta med att du varit uppe i världens högsta observatorium. Det kostar 150 rmb att komma hela vägen upp.

 

♥ Ät en vardags-lunch på M on the bund (100 rmb). Shanghais första västerländska restaurang och med en terass som bjuder på förstaklassig utsikt över Shanghais skyline.

 

♥ Gå upp i ottan och ta dig till en park eller till the Bund för att titta på alla morgonpigga tai-chiare. Har du lika tur som min mor får du vara med.
 

♥ Hitta dig ett hål i väggen och smaka på lokal kinesisk mat. Nudlar, dumplings, grillspet… Ta med dig fynden till en park för en fin miljö.

 

♥ Åk till fejkmarket på Naning lu 588 (nära Chengdu lu) och shoppa loss. Pruta tills du skäms och sedan lite till!

 

♥ Söndagsprommenera i Peoples Park och besök äktenskapsmarknaden.

 

♥ Åk till Taikan lu och njut av alla små gränder. Här är ett virrvarv av små designbutiker, restauranger och cafeer. Thaimat är ett säkert kort.

 

 ♥ Lost Heaven har kinesisk mat som brukar tilltala västerlänningar. Dessutom är stället riktigt snyggt! Notan brukar hamna på 150 rmb/person inklusive dryck. Sichuan citizen är en annan restaurang med mumsig kinamat, lite åt det mer spicy hållet.

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Krister

Bra lista, med bra mix.

Är dock lite förvånad att du inte tog med Yu Yuan?



Mvh/Krister

2010-06-03 @ 11:37:22
URL: http://kristeribeijing.blogspot.com/
Postat av: sara ♥

Hihi, jag glömde Yu Yuan :-). får skriva ett eget inlägg om den!

2010-06-04 @ 03:54:31
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack, tack, tack! Jag åker till Kina om två dagar och är så himla taggad! Alla tipsen har skrivits ner och nu är det upp till mig själv att hitta dit ;)

2010-06-08 @ 22:40:32
URL: http://efi.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0