Välkommen vardag

Kinesiska nyåret är nu snart över. Vi blev varnade för oavbrytet smatter av smällare, överfyllda flygplatser och allmän hysteri men det var inte alls så farligt. På  själva nyårsafton och natten till den 5e dagen (då smäller man för att bli rik) var det verkligen fyrverkerier utan dess like. Jag har aldrig upplevt något liknande och det small så högt att jag trodde att fönsterna till lägenheten skulle spricka. Men förutom det var det inte så farligt. Det var lungt och skönt i Shanghai, lätt att få en taxi och mycket mindre folk än vanligt. Även i Gulin var det lite folk och jag kan verkligen rekommendera att resa i Kina under det kinesiska nyåret. Alla kineser är hemma hos sina familjer så det är tomt på turistställena. Däremot är jag ganska glad över att det är ett år kvar till nästa nyår…

 

 

Bloggisar! Vardagen har kommit åter till Shanghai och jag är tillbaka bakom tagentbordet. Det blev en liten bloggpaus, Anders, Linnea och våra resor fyllde alla lediga stunder under det kinesiska nyåret. Några dagar ledighet märks faktiskt  direkt på statistiken. Tydligen har jag en kräsen läsarskara, hihi.

 

 

Vi har haft sköna lediga dagar. Hunnit med en liten minisemester till Guilin, Shanghai-sightseeing och massa häng med Anders och Linnea. Jag hade inte haft något emot fler av dessa semesterdagar och känner mig inte alls redo för en ny vardagsatsning. Idag har dock vardagen gjort sig påminnd med bestämdhet. Vi har vinkat av Anders och Linnea och jag har börjat beta av min stora hög olästa jobbmail. Måste erkänna att denna torsdag är en något vemodig dag. Det känns alltid lika tomt och ensamt när våra besökare lämnar gästrummet och hemlängtan gör sig påminnd lite starkare än vanligt. Dock blir det ingen vilodag idag då vi ikväll ska iväg och träffa gamla vänner till mig. JingWei som jag bodde tillsammans med i Australien är på plats i Shanghai och vi prata gamla minnen tillsammans med henne och hennes kille ikväll. Ser ut att bli drinkar på cloud nr 9, en bar på 87e våningen. Innan dess planerar jag att uppdatera om våra härliga dagar i Guilin.

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0