På svaj


Foto by Micke. Shanghai i ett nötskal.

 

 

 

För mig så är det där med tvätten såååå Shanghai. Överallt så hänger det tvätt, i ur och skur. Sötast är underkläderna som får en egen galje, hänger solo och vajar i vinden. Bäst gillar jag de röda, de lyser lixom upp de gråa kvarteren, de tar lite plats.

 

 

Var tolfte kines har på sig röda underkläder, så det finns ganska många röda trosor på svaj i stan. Och hur vet jag nu det?! Jo, varje kinesiskt år är kopplat till ett djur, det finns tolv olika djur. I år är det tigerns år, 3 februari slår det om till kaninens år. Under det år som är "ditt" år, det vill säga samma djur som det året du föddes, är ett oturs-år. För att kompensera upp oturen bär man röda underkläder. Så klart, det är ju helt logiskt. Jag har hört mig för bland de kineser jag känner om de följer denna tradition och hitills har jag bara fått svaret "självklart, gör inte du det?".

 

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Fin bild! Och det låter ju verkligen superlogiskt ;)

2010-12-18 @ 09:38:14
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: sara

Ja, eller hur :-)

2010-12-20 @ 08:37:45
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0