Grönkålen


I vår familj är det grönkålen som har huvudrollen under julen, hemligheten är grädde.




Jag och pappa. Det är helt omöjligt att få hjälpa till att laga mat när min pappa står vid spisen. Men man får titta på.




I väntan på julens godaste rätt!




Det verkar som att de flesta familjer har sina egna tradtioner. Visst är köttbullar och Kalle Anka inslag som verkar gälla oss alla men så finns det oftast något sticker ut. I min familj är det grönkålen, den är helig. På själva julafton äter ju inte vi julmat, ingen av oss är några riktigt fan av julmat. Men det blir alltid en grönkåls-lunch eller så blir det regält mycket grönkål på lillejulafton hos pappa. I år var det hos pappa jag fick njuta av denna rätt, tillsammans med en bit julskinka. Jag tröttnar aldrig och kan äta precis hur mkt som helst!


Vad är er jultradition?



Kärlek
Sara



Kommentarer
Postat av: Anna

Den tradition jag gillar mest är julfesten hos goda vänner till familjen på lillejulafton.



God fortsättning, Sara!

Kram

2010-12-27 @ 22:06:42
URL: http://annaibyen.blogspot.com
Postat av: Caroline

Mmm va gott! I vår familj är det livsviktigt att rimma på sina julklappar! Mamma har till och med en seriös samling med rimböcker som hon plockar fram inför varje jul. :) God fortsättning!

2010-12-28 @ 01:45:39
Postat av: Anette

Jultradition? Varken köttbullar eller Kalle. Det är nog att städa som en galning på julafton. Eldade upp dammsugaren på natten två dagar före jul så hela julstädningen blev försenad, som vanligt... men iår var det nog värre än vanligt. Julgranen kom i alla fall in på sen eftermiddag och blev klädd till 17-tiden och sedan var det bara alla julklappar kvar att slå in plus ta in djuren och fixa sig för att gå bort, blev "bara" 20 min sena.

Jag tycker det är fantastiskt praktiskt med julmaten. Det blir julbord minst 4 ggr från lilljulafton med sill, lax, jansons, skinka, brunkål, ris a la malta. Så man slipper hitta på så mycket mat att göra när det är några dagars ledigt. Vi brukar fira jul i minst två veckor för så lång tid tar det innan vi kommit igenom allt som jag brukar fixa till jul. Massor med glögg, nötter, fikon, choklad kvar. Än har jag inte hunnit baka mandelmusslor, gjort kola eller ischoklad, förhoppningsvis blir något godiskok ikväll.

Hur gör man grönkål? Det har jag aldrig provat. Kanske något att göra nästa jul?

God jul o gott nytt år och kram.

2010-12-29 @ 10:54:27

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0