Its a girl!

Idag har min kollega Dominic blivit Pappa till en liten tjej. Stort grattis till pappa Dominic och mamma Emilie!!!



 Det nyblivna paret valde att förlösa den lilla tjejen genom naturlig förlossning, ett ovanligt val i Kina och något som läkarna inte rekommenderar. Kejsarsnitt är att föredra då det då är möjligt för sjukhusen att förlösa barn snabbt, effektivt och enligt tidsplan. Dominics lilla tjej orsakade lite panik i leden. Hon var beräknad att komma förra veckan men så sent som i förrgår visade hon inga som hellst tecken på att vilja komma ut. Det vankas ledighet i Kina över månadsskiftet och sjukhuset var rädd för överbelastning så läkaren ignorerade lilltjejens beslut att stanna i mammas mage och satte igång förlossningen igår. I Kina får man tidigt lära sig att rätta in sig i ledet :-)

 

 

Dominic, den nyblivna pappan var inte med under förlossningen. I Kina är det fortfarande så att pappan oftast inte står vid mammans sida under de tuffa förlossningstimmarna, han är förpassad till väntrummet. Om han insisterar på att vara med får paret hosta upp några extra tusenlappar, det kostar att få vara med om livets mirakel. Pappan får inte heller vara med vid ultraljudsbesöken, han får inte ens ta en titt på ultraljudsbilden. Det får inte mamman heller för den delen, i Kina får man aldrig några ultraljudsbilder. Mamman får inte ens se ultraljudsskärmen vid undersökningstillfällena. Man är rädd att föräldrarna ska kunna skymta könet på det lilla livet. Här får man inte lov att ta reda på barnets kön i förväg.

 

 

Tursamt är att om jag mot förmodan skulle bli på smällen i Kina så får jag allt det Kineserna inte får. Jag får se ultraljudsskärmen, jag får ett ultraljudsfotografi, om vi vill kan vi få reda på könet och Micke är välkommen att stå brevid mig och ropa "krysta, krysta" under förlossningen. Det är skillnad på folk och folk…

 

 

 

Kärlek

Sara


Kommentarer
Postat av: Freedomtravel

Är det sant att de rekommenderar kejsarsnitt? Låter ju ganska konstigt med tanke på att riskerna är större för båda mamman och barnet... Jag trodde också att kostnaderna blev högre?

2010-04-29 @ 20:55:43
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: sara

Ja, det är märkligt. jag tror det har att göra med att de är så himla många att de måste fösöka kontrollera födslarna på ngt sätt...

2010-05-03 @ 04:58:53
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0