"du gör det ingen annan vågar"


bilden är lånad från kakhuset

 

 

Ibland kan jag inte låta bli att fundera över hur det kommer sig att just jag flyttat till andra sidan jordklotet. Det är ju så många som med mig uttryckt önskan över att under en period i livet leva i ett annat land. Dock är sanningen att de flesta av dessa drömmare bor i Sverige. Hmmm?! Kvällen innan vi flyttade fick Micke ett SMS från en vän "du gör det ingen annan vågar" stod det. Ett mess som både Micke och jag burit med oss i över ett år. Jag tror att en stor del av hemligeheten till varför just jag bor i Kina ligger i det där messet, jag vågade!

 

 

Jag har tron att alla männsikor bär på en dröm, tyvärr tror att det är ganska få som får uppleva den. För det är få drömmar som kommer gratis, utan uppoffring. Det kan tyckas enbart romantiskt att leva i fjärran öster men champangebjudningar och häftiga jobb. Men det är lätt att glömma att vi antagligen kommer tappa en hel del vänner på vägen, att vi missar syskonbarns uppväxt och får inte njuta av sommarens första nypotatis. Priset för min dröm är högt, men för mig som drömt om att vara utlandssvensk länge så är det värt det! Känslan av att uppnå en dröm är svårslagen och är något jag  önskar varje människa! Så till alla er drömmare där ute DO IT! Här kommer tre tips på vägen mot din dröm:

 



Omge dig med människor som delar din dröm. En av de största anlednignarna till att jag och Micke föll för varandra är att vi delar samma drömmar. Det hade varit mycket svårare att flytta utomlands om inte Micke velat följa med. Sedan har jag en fantastik familj och underbara vänner som bara peppat och uppmuntrat mig att följa min dröm.  

 

Gör långsiktiga val. Jag har samlat på mig utomlandserfarenheter och valde en utbildning som fungerar globalt. Micke har lagt stort fokus på språk och hela tiden sökt sig mot en arbetsgivare med internationell betoning. Jag tror inte att det är en slump att erbjudandet om en utomlandstjänst kom just till oss.

 

Våga! När chansen kommer ta den! Det ingick absolut inte i våra planer att flytta till Kina för ett år sedan. Vi hade precis köpt våran lägenhet och totalrenoverat den och hade bara njutit av den i några få månader. I våra planer låg en flytt kanske 2 år fram i tiden och då till Europa. Men så fick vi chansen och tog den!

 

 

 


Glöm inte att det bara är DU som kan uppfylla din egen dröm!


 

 

 




Kärlek

Sara

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för uppmuntran, Sara!

(Bilden från Kakhuset är underbar förresten!)

För ett år sen skrev jag "att följa sina drömmar kostar på men är värt varenda möda" efter att ha vågat uppfylla en dröm jag länge haft, ägna ett helt år till att skriva. Nu verkar det som att min nästa stora dröm ska bli sann - till hösten flyttar jag också utomlands!

2010-04-23 @ 18:00:38
Postat av: sara ♥

Anna, det låter LOVELY, grattis!!! ♥ ♥ ♥

2010-04-26 @ 07:04:37
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/
Postat av: Malin

Vilka fina ord, och vilka fina råd.

jag har gjort och uppfyllt många drömmar men jag hoppas på att kunna fixa till några fler. jag håller tummarna för mig själv emellanåt för att det ska bli så. Berättar för dig om det blir så ;)

Min nästa dröm är väl att våga gifta mig igen utan att vara rädd för att det ska gå åt skogen denna gången..

Du är en fin tjej du...

2010-04-26 @ 16:22:13
URL: http://fnulanbulan.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0