där kärleken finns

På flyget tillbaka till Shanghai kunde jag inte låta bli att fundera över det begrepp som kallas "hem". Som utlandssvensk så är faktiskt inte begreppet "hem" helt lätt att definera.

Min lägenhet, mitt hem ligger i Kina. När jag kommer innanför våra dörrar, slänger av mig skorna och kryper ner i soffan är jag ingen annan stans än hemma. Men ofta räcker det med att jag kommer utanför dörren så känner jag mig som en nyanländ vilsen turist i detta annorlunda land, Kina. I Sverige jag förstår alla osagda koder, kan läsa mellan raderna och vet exakt hur saker och ting fungerar. Jag är svensk uti fingerspetsarna och identifierar mig till hundra procent med "öppna landskap", köttbullar och små grodorna. Men när jag kommer dit är jag på semester och bor i en resväska. Hmmm?

Jag läste en bok under flyget som handlade om en flykting som bosatts sig i Sverige. Hon definerade "hem" som platsen där hennes man, hennes kärlek finns. Jag har tur, jag har många kärlekar. Min familj, mina vänner, Micke. Alla med sin speciella plats i mitt hjärta. Så efter 5 timmars flygresa och lika många timmars reflekterande över begreppet "hem" kom jag fram till att min definition för hem är "där kärleken finns".

Kärlek
Sara


Kommentarer
Postat av: Sara Månsson

Välkommen hem : ) Äntligen har man något nytt att läsa på mornarna igen! Saknar bara bilderna som du utlovat.



Kramar/Sara

2009-10-07 @ 07:46:06
Postat av: sara

nöjd nu vännen? :-)

2009-10-08 @ 03:15:17
URL: http://lifeinshanghai.blogg.se/

Säg nått här:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0